Fiji - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu Fiji - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu

Fiji

Blijf op de hoogte en volg Serge & Maggie

29 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Inmiddels zitten wij op één van de eilanden in de Yasawa's. Het voelt weer goed om in een andere cultuur te zitten. De voorstellingen waren in eerste instantie iets anders dan de werkelijkheid.

Eerst nog even iets over onze laatste dag in Auckland. We hadden besloten om van de laatste dag een soort van... Ja hoe kan je het noemen....relax- eetdag te maken. Dit hield voor ons in chillen op het plein en veel eten. Het begon met een pizza'tje gevolgd door een lunch pakket van de Burgerking (thuis zouden we dit nooit eten, maar hier kregen we er in één keer zin in) vervolgens hebben we een spelletje genaamd Jenga gespeeld. Natuurlijk werd het hierna weer tijd voor een hapje. Dit keer was de Aziatische keuken aan de beurt. Hup naar de sushi kraam en wat sushi gehaald. Hmm nog steeds niet genoeg gehad en dachten laten we teruggaan naar ons hotel en ijs halen, want ja dat lag nog in de diepvries. En wat bleek één of andere snuiter heeft ons heerlijke ijsje gestolen. Wij hebben deze trend gelijk doorgezet en hebben twee biertjes uit de koelkast gepakt. Overigens stonden deze biertjes er al een tijdje en waren de hotelgasten al vertrokken.

Die avond teruggegaan naar ons zeer geliefde plein. Er was een dansavond dus ook wij mochten met onze voetjes van de vloer. Serge was weer eens opperbest met zijn 'hark bewegingen' en Maggie was zo geconcentreerd op haar tas dat ze vrijwel elke willekeurige danser van de vloer bonjourde.
Die avond niet al te laat gemaakt, want die volgende dag gingen wij vliegen naar Fiji!!!!

Aangekomen op het vliegveld werden wij opgewacht door zingende Fijianen. Voordat wij de taxi naar ons hotel zouden nemen, want we zouden de eerst nacht op het hoofdeiland verblijven, moesten wij nog langs ons reisbureau om het één en ander definitief te maken.

Wij waren al op de hoogte dat er afgelopen week een zware cycloon is geweest met een sterkte die de afgelopen 20 jaar niet is voorgekomen, maar wisten niet precies wat de schade was. Bij het reisbureau werd duidelijk wat de schade is. De cycloon heeft Nadi het hardst geraakt, maar ook de Yasawa eilanden zijn hard getroffen. Het reisbureau gaf aan dat ons resort nog niet open was, omdat ze nog bezig zijn met herstelwerkzaamheden. We zouden de eerste twee dagen overgeplaatst worden naar een ander resort. Goed natuurlijk geen enkel probleem en zeker met de wetenschap dat er op dit moment veel Fijianen zonder een dak boven hun hoofd zitten.

In de taxi op weg naar ons hotel bleek al snel hoe immens de kracht was geweest van de cycloon. Omgevallen bomen, palmbomen zonder bladeren, omgevallen elektriciteitspalen en huizen zonder daken waren het straatbeeld. Ook bij het hotel bleek hoe groot de kracht is geweest. De zee, wat ongeveer 20 meter van het hotel gelegen is, was door de kracht van de cycloon het hotel binnen gedrongen. Ook was er in heel Nadi nog geen stroom geweest sinds de cycloon (op dat moment al meer dan een week).

Die volgende ochtend zijn wij met een boot naar de Yasawa eilanden gebracht. Het is echt een super cool systeem. Je vaart langs allerlei eilanden of eigenlijk eilandjes waar een resort aan gelegen is. Je zit dus eigenlijk continu op een onbewoond eiland. Het jammeren nu is dat de cycloon ook hier haar werk goed heeft verricht. Daken van resort, halve palmbomen en niet te vergeten al het groen en de bloemen zijn van de bomen gewaaid.

Aangekomen bij ons eilandje kwam een klein bootje ons ophalen van de grote boot. We hadden geluk, want wij zaten met zijn 6en op dit eiland met ons huisje op het strand en uitkijkend op zee. Dit is nog allemaal conform onze voorstelling, maar nu....

Helaas zijn op de meeste resort van deze eilandengroep het eten inclusief. Dit houdt in dat je niet kan kiezen wat je krijgt. Eigenlijk was onze voorstelling van kerst lekker eten , een cocktail en ja door de cycloon hebben ze momenteel ook geen cocktails. Onze romantische voorstelling is in één keer omgezet in een illusie. Desalniettemin moeten we heel eerlijk zijn, want al bestaat het eten niet uit een ossenhaas toch is het heel erg lekker en de mensen hier doen erg hun best om het je naar de zin te maken. Die avond hadden we nog een dansvoorstelling en gitaar bij het kampvuur.

1e Kerstdag zijn we met de boot overgevaren naar Barefoot. Wat een fantastisch resort. Een ongelofelijke schoonheid en desondanks dat al het groen van het eiland verdwenen was zag het er nog steeds prachtig uit. Wij sliepen in een Bure aan het water waar de zon opkomt. Het geniale is dat het resort beschikt over zes stranden waardoor je zowel zonsopgang als zonsondergang kan meemaken. Wij naar de bar gelopen beschikken ze gewoon over een cocktailkaart. Onze dag kon niet meer stuk, maar het werd nog beter, want onze kerstmenu bestond uit een tomatensoep, een buffet met traditionele gerechten (Lovo) en een geroosterd stuk beenham.

Uiteindelijk hebben we onze eerste kerstdag afgesloten met het personeel op een matje. Met zingende Fijianen casava gedronken en om twaalf uur hadden zei zichzelf in slaap gedronken.

2e Kerstdag hebben we gestart met een duik en dit keer een echte duik. Voor Maggie was het de eerste keer, waardoor het best spannend voor haar was. Het lukte haar bij het begin niet goed om onderwater adem te halen, maar na drie keer ging het goed. onze instructeur was en is echt super goed. Hij geeft je een veilig gevoel en is onderwater echt een gids. Hij liet ons zeesterren, zeekomkommers en zelfs een kwal vasthouden. Ook zagen we de mooiste vissen waaronder de Nemo vis. Eigenlijk hadden we, nou ja we, Serge gehoopt om een haai te zien. Zoals het gelukkig altijd gaat met dieren zijn zij niet te sturen.

Voor de rest de hele week heerlijk genoten van het mooie uitzicht, de crabrace, de lekkere wijn en natuurlijk niet te vergeten de cocktails.Momenteel zitten wij op het vliegveld van Nadi te wachten op onze vlucht naar Sydney waar we Serge's moeder, Remon en Sas zullen treffen

• 29 December 2012 - 14:26

Gerdien Romp:

Hoi Machteld en Serge
    Wat een belevenissen in zo'n korte tijd.
    Een goed en gezond 2013 voor jullie beiden!

• 29 December 2012 - 17:01

Annemie Geurts:

Hoi Machteld en Serge
    Wat geweldige belevenissen maken jullie mee.
    Het zal geweldig zijn straks de rest van de familie weer te zien.
    Wij lezen met veel plezier jullie verslagen.
    wij wensen jullie allemaal een gezond en goed 2013.
    Veel liefs van ome Deth en tante Annemie

• 29 December 2012 - 18:30

Krista:

Hoi hoi,

Alvast een gelukkig nieuwjaar en dat jullie ook in 2013 maar veel moois mogen beleven samen! Wij vertrekken komende week naar Curacao!! :)

Bye, xx

• 29 December 2012 - 18:43

Henriette En Ed:

Hallo Serge en Machteld, je ziet maar weer eens hoe kwetsbaar de wereld €is.vooral de mens die ineens alles ontberen moet. Deze mensen worden ieder jaar opnieuwv getroffen de ene keer harder dan de andere. Hun leven bestaat dan ook uit het nu en niet uit later. We worden dus weer eens met onze neus op de feiten gedrukt! Hoop dat jullie in Australië
    Een fantastische tijd zullen hebben met zijn allen en we wensen jullie allemaal en heel goed en gezond 2013. Liefs H&E

• 30 December 2012 - 00:14

Vanessa:

wauw,het is erg leuk jullie belevenissen steeds weer te lezen!
    ik volg ze ook allemaal trouw!
    nog een hele fijne tijd samen daarzo en overal...hihi
    alvast de beste wensen voor 2013!!!!!!!!

• 11 Januari 2013 - 23:28

Youri:

Beetje laat, maar een mooi 2013 voor jullie!

Jeeemig wat is het doar mooi zagg....wauw hey...gaan we volgende keer daar naart strand cafe late drinken ;) ?