Laatste dag NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu Laatste dag NZ - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu

Laatste dag NZ

Blijf op de hoogte en volg Serge & Maggie

20 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Er is alweer meer dan een week verstreken en weer veel mooie momenten meegemaakt. Het is vreemd te beseffen dat wij aanstaande zaterdag alweer richting Fiji vertrekken. Gelukkig nog net op tijd een resort kunnen regelen op één van de Yasawa eilanden. Waar wij nog niet over hadden nagedacht was dat het kerst is op het moment dat wij in Fiji zijn. Met andere woorden veel resorts waren al volgeboekt. Enfin hoe is onze reis verder verlopen.

Na Lake Taupo vol met adrealine doorgereden naar Taurenga. Hier woont namelijk een heel ver familielid van Serge. We hebben deze weg gereden via de geiser en hotpool Scenic route. Het mooie aan deze route is dat er overal kokende modderpoelen, geisers en andere natuurverschijnselen zijn die met de dunne aardkorst te maken hebben. We zijn nog een aantal keren gestopt bij mooie kraters. Het blijft apart om te zien hoe krachtig de natuur kan zijn.

We wilden eigenlijk nog een tussenstop maken in Rotorua, maar vanwege tijdsgebrek (hoe is dat nou mogelijk?) besloten om gelijk door te rijden naar Taurenga. We hadden een zeer nauwkeurige routebeschrijving van hen gekregen. Na de rotonde rechts, na 407 meter rechts afslaan, rijd dan 3,7 km door t/m de witte brievenbus. Grappig, maar het klopte zeker!

De ligging van het huis is echt prachtig. Het is gelegen op een heuvel en vanuit veel hoeken van het huis kijk je uit op de zee. Het leuke was dat we weer eens Hollandse pot te eten kregen. Daarna kwam voor ons het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. We mochten namelijk helpen met de kerstboom optuigen. Fantastisch! Het voelde echt even ouderwets Nederland. Ook was het weer eens lekker om in een echt huis te slapen.

Die volgende dag teruggereden naar Rotorua. We hadden ons zelf de kans gegeven om wat later uit te bed te komen. Normaliter had Serge een manier gevonden om een einde te maken aan de mooie nachtrust door of de buitentent van de binnentent te ontdoen of het aerobed te laten leeglopen danwel te roepen dat we nog 5 minuten hadden om de boel op te ruimen, omdat het zou gaan regenen, maar dit keer hield hij zich kalm.

Het regende in Rotorua, daarom eerst besloten om van deze ochtend/semi middag een 'Gewoon doen, niet uitstellen' moment te maken. Beter gezegd we moesten nog een SD kaart kopen voor de camera, mailtjes sturen naar diverse bedrijven en een klein apothekersbezoek. Na deze voor ons actieve ochtend zijn we gaan lunchen bij een leuk koffiehuis. Het leuke aan de Down Under en NZ is dat je overal zeer lekkere koffie kan drinken.

Na deze mooie aangelegenheid werd het nu echt tijd voor onze kennismaking met het natuurspektakel. In Rotorua is de hoogste geiser van in ieder geval NZ, maar wellicht ook van de wereld gelegen. Hiervoor moesten we naar een speciaal park. Het leuke van dit park is dat er ook een Maoridorp en een kiwihuis (de vogel) is gebouwd. Zo hadden we naast de hoofdattractie nog een culturele attractie voor Maggie en een dierlijke attractie voor Serge.

Dit werd weer een typische Maggie en Serge tour. Met andere woorden, geen kiwi gezien, de typische Maoridans gemist en door onwetendheid naar wat later bleek twee keer gekeken naar dezelfde geiser. Wat het punt namelijk is dat de geiser ongeveer één keer peer uur spuit. Wij kwamen van een kant aanlopen waarvan het niet goed was te zien hoe hoog deze was. Wij uiteindelijk doorgelopen naar een kant waar een mooie zicht was op de geiser. Zullen we dan maar wachten? Het kan tenslotte maar een uur duren en waarschijnlijk minder. Na een half uur wachten kwam een Maori aanlopen. Hmm deze man weet het waarschijnlijk wel.
'Wanneer verwacht je dat de geiser weer gaat spuiten?'
'Nou ik zou zeggen ongeveer 40 minuten, want hij heeft net gespoten'
'Shit, dan was de geiser van net dus dè geiser'

Goed wij uiteindelijk een rondje door het park gegaan. Hoorden we dat er een culturele voorstelling bezig was van de Maori. Nu kwam het aan op een keuze.
Uiteindelijk gekozen voor de geiser dit is immers toch het hoofddoel van deze trip. Wij weer terug gelopen naar onze mooie plek, maar nog steeds geen enkele emotie van onze geiser vriend. Na een kwartier wachten begon de kleine geiser ernaast te spuiten. Dit is het teken dat de grote geiser normaliter zeer spoedig begint te spuiten. Dat 'zeer spoedig' kan in ons geval omgezet worden naar een uur. Ongelofelijk Maggie heeft ongeveer een half uur met de camera op een zeer geconcentreerde wijze naar de geiser gekeken om het moment supreme vast te leggen. Dit heeft ons uiteindelijk meer dan 200 foto's en natuurlijk een leuke dag opgeleverd.

Die avond teruggereden naar de familie. Dit hadden zij de vorige dag gevraagd en daarnaast lag dit ook prima op onze route gezien de plaats wat noordelijker gelegen is. Die avond hadden wij een afspraak gemaakt met Deanne, de vrouw des huizes, om de volgende dag of beter gezegd vroeg in de ochtend een berg te gaan beklimmen. Dit was natuurlijk fantastisch voor Maggie! Bergbeklimmen en vroeg opstaan zijn de twee dingen waar je haar gelukkig mee maakt. Uiteindelijk heeft Maggie er met een onderhandeling ipv vijf uur 8 uur van weten te maken.

Die desbetreffende ochtend braaf om acht uur vertrokken. Uiteindelijk was Barry, de vanzelfsprekende man des huizes, ook meegegaan. Het was echt een super leuke en gezellige tocht van een uur. Het leek wel spitsuur. Allerlei soorten mensen van alle leeftijdscategorieën die op deze manier hun conditie op de proef stelden. Na onze beproeving kwamen we onderaan de berg een nichtje van Deanne tegen. Daar nog koffie gedronken en zijn zelfs door hen uitgenodigd om ook naar hun huis te komen. Helaas lag dit huis niet in onze richting.

Na dit avontuur had iedereen wel trek gekregen in iets lekkers. Gelukkig voor ons kregen wij ons 'zondagsontbijt' wat bestond uit, gebakken ei, roerei, spek en een lekker zelfgemaakt juictje van Mango en sinaasappel. De planning was om in de ochtend te vertrekken, maar uiteindelijk werd dit half twee. Dit mede doordat Barry t/m de uitrit achter ons bleef aanrennen om nog wat adviezen te geven over onze aankomende bestemming.

Onze volgende bestemming zou op advies van Barry de Wentdorth Valley zijn. Hier zou een mooie wandelroute en tevens camping zijn. De camping was inderdaad weer fantastisch. We hadden het rijk helemaal voor ons zelf en het weer was fantastisch. Die volgende ochtend hadden we zelfs nog een twee uur durende wandeling gemaakt. Na deze wandeling was het een relatief korte rit naar eigenlijk de hoofdattractie van Serge namelijk 'Cathedral cove' en 'Hot water beach'. We hadden daar een leuke camping aan het strand gevonden en door de wetenschap dat het de komende twee dagen mooi weer zou worden besloten om daar ook twee dagen te blijven.

Die middag zijn we nog naar Cathedral Cove gewandeld. Een prachtige wandeling langs de kust met de mooiste uitzichten. Cathedral cove bestaat uit een tweetal stranden die met elkaar verbonden zijn door een tunnel onder de rotsen door. Het heeft wat weg van de stranden in Portugal bij de Algarve.

Hot water beach

Hot water beach is een strand waarin je kan badderen in heet water. Dit ook weer door de dunne aardkorst. Dit kan twee uur voor en twee uur na vloed of eb. Met andere woorden het is eb om 3.15 pm en vloed om 3.15 am. De vrouw van de receptie had ons het advies gegeven om 's ochtends vroeg te gaan, omdat er dan waarschijnlijk maar 6 mensen zouden zijn ipv 150. Daarnaast konden wij op deze wijze de zon zien opkomen. Dit impliceert overigens dat wij daar om 5 uur aanwezig moesten zijn.

Natuurlijk leek dit ons een goed idee. Hup wekker gezet en om half vijf op. Zwembroek aan en gaan!! Hmm!! Waar zijn wij in godennaam mee bezig?

Alleen het auto rijden ging al moeizaam en moest ook al gestaakt worden naar twintig centimeter, omdat alles beslagen was. Meen je dit nou echt? Moeten we nou echt om dit tijdstip de ramen doen. Nadat we tien minuten de camping hadden geterroriseerd met onze ochtend bezigheden konden we eindelijk vertrekken.

Aangekomen bij het strand gewapend met een zwemuitrusting, kinderschepje en onze handdoek stond onze tweede uitdaging ons op te wachten, namelijk het vinden van de juiste plek. Het warme water is namelijk niet overal. Zo kan er twee meter warm water zijn en daarnaast weer drie meter koud.

Uiteindelijk bleken er twee groepjes mensen te zitten, waarvan een aantal nudisten. Dank daarvoor!! Merkwaardig genoeg hadden wij het warme water al na één keer graven gevonden, maar wat nog niet bij ons brein naar boven was gekomen is dat het water boven de 40 graden kan zijn. Daar stonden we dan te koukleumen kijkend naar een bad vol met het lekkere warme, maar voor ons te hete water. We probeerden af en toe met een deel van ons lichaam in het bad te gaan, maar moesten deze actie vrij snel staken omdat het te heet was. Maar toen kwam er opeens en er mag gezegd worden er geniaal idee bij ons naar boven. Wat nou als we ook het koude water opsporen en een soort van leiding naar het warme water toe maken. Zo kunnen we zelf bepalen hoe
warm we het water willen hebben. Hup schep in hand en go!! Dit ging buitengewoon goed en hebben de restant van de tijd naar de mooie zonsopgang gekeken. Uiteindelijk zijn wij zeer blij geweest met de beslissing om vroeg te gaan. Persoonlijk denken wij dat de charme van dit spektakel niet aanwezig was geweest met nog eens 150 andere mensen.

Na ons dutje, want ja we waren de tent snel uit maar nog sneller in, bestond onze dag eigenlijk uit strandhangen en een bezoek aan een stadje wat bereikbaar was per boot. We konden het niet laten om met dit lekkere weer een terrasje te pakken. Al om al een heerlijke dag.

Die volgende ochtend doorgereden over het Coromandel gebied. Natuurlijk moest dit weer offroad gaan. Het is niet toegestaan dit te doen (van onze leasemaatschappij), maar op één of andere manier belanden wij steeds weer op dit soort wegen. Desalniettemin was de weg weer fantastisch. Tussen de varenwouden en mooie watervallen door.

Doordat de weergoden voor de dag hadden besloten om het te laten regenen zijn wij uiteindelijk in één keer doorgereden naar Auckland. Hier werden we gelijk met onze neus op de feiten gedrukt. We stonden in een file, hebben 21 dollar voor drie uur parkeren betaald, zagen in één keer gebouwen met meer dan twee verdiepingen en begrepen nu waar alle mensen heen waren. Mede door de hoge parkeerkosten besloten om de auto één dag eerder in te leveren.

Auckland is op zich een leuke stad en wij hebben het geluk dat er elke middag een concert is van twee uur. Gisteren was het bijvoorbeeld R&B vandaag wordt het pop muziek en morgen kerstliederen. Wat ook leuk is dat we gisteren maar een musical zijn geweest van Mary Poppins. Ze hadden speciaal voor backpackers een actie dat je maar €35,- hoeft te betalen, maar je mag zitten op elke plek naar keuze (indien beschikbaar). Wij hebben uiteindelijk een zeer goede plek gehad voor een zeer leuke prijs.

Waarschijnlijk wordt dit onze laatste verslag uit NZ daar wij aanstaande zaterdag vertrekken naar Fiji. Ben benieuwd hoe het is om kerst te vieren in 31 graden en in plaats van witte sneeuw wit zand!

• 21 December 2012 - 00:12

Angela:

Heerlijk dat jullie zo genoten hebben.jullie hebben van de natuur van nieuw zeeland goed gebruik van gemaakt.zeker in de korte tijd die jullie hebben.maria is een en al tijdbom!!!
    Verheugen ons altijd op jullie verslagen

• 21 December 2012 - 00:12