Australië - Udon Thani - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu Australië - Udon Thani - Reisverslag uit Udon Thani, Thailand van Serge & Maggie Hollanders - WaarBenJij.nu

Australië - Udon Thani

Blijf op de hoogte en volg Serge & Maggie

28 Januari 2013 | Thailand, Udon Thani

Laatste verlag over Australië. Hierna hebben we alle opgelopen schade ingehaald.
Momenteel zitten we al in Udon Thani, het Noordoosten van Thailand.

Terug naar Perth.

De familie op het vliegveld gezet. Het voelde aanvankelijk een beetje raar, maar we hadden nog een druk schema voor de boeg. We moesten de camper inleveren en onderhandelen over een korting voor ons "pechakkefietje". Nadat deze onderhandelingen achter de rug waren zag Serge een folder liggen van een kleine camper die zij ook verhuurden. Dit was natuurlijk het ultieme moment om de onderhandelingen nog verder op te voeren. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een extra gratis dag en we konden er ook nog gelijk mee wegrijden.

Bij de start moesten we wel even wennen. We waren een grote luxe camper gewend en nu kregen we een soort van minibusje. Geen automatische slotvergrendeling, Maggie stond bij het openen van de deur Serge ook weer aan te kijken van waar wacht je op.. 'Nou tot jij de deur open doet Mag'. Maar verder een super grappig ding. Het voordeel is je kan alles doen wat je in een auto ook kan en je kan er ook nog eens in koken en slapen. Hmm eigenlijk l typisch iets voor een camper ;-). Onze planning was om die dag door te rijden naar Bunburry. Dit was ongeveer een uur rijden van Perth.

Die volgende ochtend doorgereden naar Margeret River. Deze stad was maar 50 km rijden vanaf Bunburry, maar met wat omwegen 100 km. Wij zijn onderweg nog op verschillende plaatsen gestopt waaronder het strand. Wat een prachtige kustlijn is er te vinden in het zuiden van Australië. Het is ook gelijk duidelijk wat het verschil is tussen het Noorden van Western Australië en het zuiden. In het zuiden zijn dorpjes ook echt dorpjes, de benzine prijs is weer normaal en de wegen zijn veel drukker geworden. Hier moesten we nog wel eventjes aan wennen.

Na Margeret river zijn we doorgereden naar Pemberton. De weg was fantastisch, dwars door het karribos heen. Het is echt weer een uiterste met gigantische bomen. Verder zijn we die dag nog gestopt bij de Jewel cave. Echt een fantastisch mooie grot vol met stalagmieten en stalactieten. We kunnen wel zeggen één van de mooiste grotten die we gezien hebben.

Na Pemberton de volgende ochtend doorgereden naar Denmark. En we zijn nog steeds zo blij met het campertje. Echt een fantastisch ding. Oja nog iets, wij zijn verpest door de temperatuur in het Noordelijke gedeelte van West Australië. Het was rond de 30 graden en we hebben het gewoon koud gehad. We lijken wel een stelletje mafkezen met onze lange kleding vluchtend de camper in, omdat het te koud is.

Oké dat gezegd hebbende weer verder naar ons reis. Onderweg zouden we een tweetal dingen doen namelijk naar een grote boom in het gebied en een tree top walk. Dat eerste was weer wat. Je kon via een soort van gammele "ladder constructie" de boom in klimmen. Voor Maggie was dit al gelijk een no go, maar Serge wilde dit weleens proberen. De boom was in totaal 60 meter hoog, maar hij heeft zijn Tarzan actie al na 10 meter moeten staken. Met gierende banden weg naar onze volgende bestemming de tree top walk.
De tree top walk is een route door de toppen van de bomen (+/- 40meter hoog). Dit keer zonder gekke stunts. Het was zeker de moeite waard om dit te doen en de bomen ook eens vanuit een ander punt te bekijken.

Die volgende dag doorgereden naar Albany. In Albany zijn we naar de natural bridge en the gap geweest. Dit zijn prachtige steenformaties aan de kust. Wat een kracht kan er uit de zee komen zeg!! Golven die tegen de stenen slaan komen wel 20 meter hoog. Super mooi om weer een stukje ruige kust te zien. Hierna werd het tijd voor het onderdeel waar Maggie al enige tijd naar uitgekeken had namelijk de wijnproeverij. Die wijnproeverijen kan je overal doen in het zuiden van Australië. We hadden een wijnboerderij uitgekozen, waarvan de wijngaard gelegen is op een prachtig op een heuvel. Echt heerlijke wijnen geproefd en uiteindelijk nog een fles gekocht met een kaasplankje.

Die volgende dag werd het alweer tijd om de auto in te leveren. Helaas, want we hebben genoten van dit gammele mormel. Het was nu tijd voor een dagje Perth. Perth is een leuke stad, maar we kwamen in een verschrikkelijk hostel terecht. De uitstraling was leuk, maar de kamers erg vies. Daarnaast sliepen we met zijn 9en in een 6 persoons kamer. Dit is eigenlijk niet hetgeen wat bij ons frustraties opwekt, maar meer de reizigers. Je hebt eigenlijk twee soorten backpackers: degene die het land ook willen zien en de backpackers die alleen maar komen om te feesten. Bij ons waren alleen maar de partygangers. Wij begrijpen niet zo goed waarom je helemaal uit Europa naar Australië gaat om vervolgens alleen maar te drinken in het hostel, omdat de café's te duur zijn en dat je voor de rest ook niks wilt zien van het land. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen.

Thailand

Onze vlucht naar Thailand ging lekker snel, maar hoe kan het ook anders we moesten door een cycloon heen vliegen. Lekker veel turbulentie!! We vlogen op 10 km hoogte en we zagen helemaal niks behalve grijze lucht. Die cyclonen worden inmiddels ons handelsmerk.

Aangekomen in Phuket waren wij eigenlijk blij verast. Wij hebben een niet al te hoge dunk van Phuket sinds onze laatste ontmoeting met haar, maar ons hotel was schoon en lag aan een leuke straat. Eigenlijk waren we weer helemaal blij. Natuurlijk gelijk een Chang biertje gedronken. Wat is het toch heerlijk die Aziatische hectiek. Overal brommertjes en tuk tuk. Niemand wacht voor een zebrapad en ruimtes tussen het verkeer door zijn er niet. Het is gewoon een kwestie van doen en op sommige momenten rennen. We love it!

Die volgende ochtend richting het strand gelopen. Onze affectie tegen Phuket werd gelijk duidelijk. Een vervuilde zee en overal strandbedden. Het idyllische is er wel vanaf. Daarnaast wordt je gelijk overrompelt door proppers die je een één of ander Australisch feest proberen binnen te trekken. Hier komen wij notabene net vandaan!! Wij gaan liever uit naar een echte Thaise club tussen locals.

Desalniettemin hebben wij een prima dag gehad inclusief een pedicure/manicure en een massage. Ja Serge heeft ook zijn vrouwelijke kant laten zien. Dit is een soort van onbesproken pact tussen Miss Serge en Maggie. Maggie doet dingen die Serge leuk vindt en Serge doet dingen die Maggie leuk vindt.

Gelukkig mochten wij die volgende ochtend Phuket verlaten om onze reis te vervolgen naar Udon Thani. Onze voorstellingen van Udon Thani waren totaal anders dan de werkelijkheid. Deze twee dingen konden niet verder van elkaar afliggen. Wij dachten, en zeker gezien het feit dat veel mensen uit Udon Thani hun rijkdom gaan zoeken in Bangkok/Phuket, dat de stad een stadje was waar niet heel veel te beleven zou zijn.

Bij aankomst ingestapt bij een taxichauffeur die ons zou brengen naar het hotel. We waren al gelijk verbaasd over de hoeveelheid grote huizen. Ongelofelijk dit hadden we nog geen één keer gezien. Toen we door het centrum heen reden en in één keer luxe winkelcentra zagen kon onze mond niet meer dicht. We probeerden het echt. Totdat meneer de taxichauffeur ons ergens eruit wilden gooien wat helemaal niet ons hotel was. 'Sir, our hotel is Surada, not this one'. Hij had werkelijk waar geen idee. De beste man heeft de komende tien minuten alleen maar Surada geroepen en is als een dolle kip rondjes gaan rijden. Na tien minuten had Serge er genoeg van en heeft hem het hotel laten bellen. Nog geen twee minuten later stonden we voor de deur. Ook weer een fantastisch hotel, super schoon, 13euro per nacht met wifi aan de rand van het centrum.

Die avond het centrum ingelopen op zoek naar eten. Nou waren wij in de veronderstelling dat we de piek van onze verbazing hadden bereikt, maar ook deze gedachte werd omgezet in een illusie. We kwamen in een soort van little Japan uit vol met kleine marktjes en eetkraampjes. En het mysterieuze was dat alle verkopers liepen met smartphones. Daarnaast waren de eetkraampjes voorzien van een flatscreen tv. Je kon ons van de straat vegen. Dit is toch het mooie van reizen. Het onverwachte naar een mooie ervaring transformeren. Zo leer je toch ook weer dat een oordeel over iets pas gegeven kan worden op het moment dat je de inhoud kent.

Die avond gegeten in ook weer een geniaal restaurant. Een Sushi/wokbar wel te verstaan voor 12 euro onbeperkt eten. In principe zijn wij geen fan van een wokrestaurant zoals wij deze in Nederland kennen, maar dit was anders. Je zit hier aan een tafel en er komen allerlei producten voorbij. Noodles, vis, vlees en groentes!! Deze waren allemaal nog onbewerkt en moesten nog gekookt worden. Dit kon jezelf doen in de soort van fonduepan die in elke tafel gemonteerd was. Daarnaast stonden er allemaal lekkere dressings op tafel. Zeer lekker gegeten.

Vandaag de dag doorgekomen met lopen en niks doen. In de meeste Aziatische steden is minder te beleven overdag dan 's nachts en zo ook hier. Morgenochtend vroeg pakken we de trein naar Nong Khai, een grensplaatsje voor de grens van Laos. Hierna zullen we onze weg vervolgen naar de vriendschapsbrug waar de grenspost tussen Thailand en Laos gelegen is. Onze planning is om die dag door te reizen naar Vientiane. We hebben al een hotel geboekt gezien het hoogseizoen is. Op veel fora wordt je gewaarschuwd voor volle hostels in deze periode. Toch maar even het zekere voor het onzekere genomen.

Ons volgende verslag zal waarschijnlijk vanuit Laos geschreven worden.